Blijdschap en trotsheid, op gepaste afstand.

Nu de Utrechtse winkels weer op volle toeren draaien zijn wij benieuwd hoe het de lokale ondernemers in het Universiteitskwartier vergaat. We lezen vooral over de heropening van de horeca, maar hoe gaat het met de ambachtelijke ondernemers? Onze verslaggever Eva de Waal zocht het voor je uit.

TEKST EVA DE WAAL

De Voorstraat is een bouwplaats. Door mezelf te manoeuvreren langs een kruiwagen, vind ik mijn weg naar MAESONS. Saskia Jansen (39) – floormanager van de barbershop – heeft achter de balie alles onder controle. ‘Ik kreeg het wel even Spaans benauwd toen we net openden en alle reserveringen binnenstroomden. Een gekkenhuis: wat een chaos qua drukte.’ 

In de weken dat MAESONS dicht was, heeft het kappersteam de tijd op positieve wijze benut. ‘We zijn begonnen met het opleiden van nieuwe barbers. Zij knippen in het begin nog niet op mensen, maar op poppen. Dat kwam ook goed uit in verband met het coronavirus. Nu kunnen we dit opgeleide team in de toekomst inzetten. Handig om te doen omdat we daar normaal gesproken door alle drukte niet zo gauw aan toekomen.’

Corona looproute in MAESONS

Drukte

Omdat kapsalon Beichies aan de Prederikherenstraat middenin een verhuizing zit, helpt Maesons ze door een plek in hún kapsalon aan te bieden. Saskia: ‘Sommige klanten keken wel even gek op toen ze vrouwen in Maesons zagen. Omdat wij een barbershop zijn, komen er bij Maesons alleen mannen hun haren knippen.’ Kim Martens (39) – samen met haar nicht Mandy eigenaresse van kapsolon Beichies – is blij met het aanbod van Maesons om in het pand van haar collega’s te kunnen knippen. ‘Al kijk ik er enorm naar uit om over een week in te trekken in ons nieuwe pand aan de Oudegracht 10, vlak naast het Nijntje Pleintje.’ 

Kim van Beichies knipt tijdelijk in Maesons.

Ook Kim werkt zich een slag in de rondte. ‘Het is fijn om te merken dat ook de klanten zich aan de regels houden. Ze zijn relaxt en ontspannen. Mensen die gespannen zijn om geknipt te worden, maken denk ik ook niet zo gauw in deze tijd een kappersafspraak. Ook wij houden ons aan de regels door meer afstand te houden tijdens het knippen. De wasbakken staan verder uit elkaar en we hebben plexiglas.’ 

Door de drukte hebben we zelfs iemand aangenomen”

Steiny Vos – Sus Goudsmeden

Sus Goudsmeden schrok van de eerste persconferentie van Rutte waarin de intelligente lockdown werd aangekondigd. Volgens eigenaresse Steiny Vos (36) riep het een hoop vragen op. ‘Moeten we wel open blijven? Is werken op afspraak niet verstandiger? En blijf ik samen met mede-eigenaresse Jolanda in de winkel aanwezig, of zullen we om en om werken?’ Uiteindelijk besloten ze op afspraak en om-en-om aan het werk te gaan. Steiny: ‘Gelukkig werd het in één keer heel druk toen mensen erachter kwamen dat ze met juwelen elkaar iets heel moois kunnen geven in deze zware emotionele tijden. Sinds vorige week is Jolanda met verlof. Omdat de drukte is gebleven en het werk voor mij alleen te veel is hebben we besloten om iemand aan te nemen.’ 

Bij Puha Shop verkopen ze designer mondkapjes

Mondkapjes

Naast bijzondere kleding, tassen en accessoires staat er in designer store Puha Shop ook een zeepflacon met desinfectiemiddel. Iedere klant die hier binnenkomt wordt door het personeel vriendelijk verzocht zichzelf te desinfecteren. Taam Karsdorp (38) verwelkomt mij, en merkt dat met mij er steeds meer klanten zin hebben om weer te komen winkelen. Ze komen wel op avontuurlijke wijze binnen omdat de Voorstraat één grote zandbak is geworden door de verbouwing.  

Ondanks het coronavirus en de werkzaamheden blijft Taam optimistisch. ‘Het voelt natuurlijker voor mij om weer aan het werk te zijn, maar ook voor de klanten om te shoppen. Eerst waren ze gespannen en durfden klanten onze kleding niet echt te passen. Doordat we nu direct na het passen de kleding heet stomen, hebben klanten minder angst.’ Daarnaast maakt Taam de winkel nu vaker schoon. ‘Maar dat is sowieso nodig omdat er veel zand naar binnen waait.’ Ook speelt Puha in op de coronacrisis door duurzame mondkapjes te verkopen. ‘Fenny Faber is een Utrechtse designer die hier haar kleding verkoopt. Van de reststoffen heeft zij nu mondkapjes gemaakt, voor 15 euro per stuk te koop. Het grappige is dat dit bij sommige klanten herkenning oplevert: is dat mondkapje niet van hetzelfde stofje gemaakt als die jurk die daar verderop hangt?’ 

In bloemen zit emotie”

Janet den Ouden – Buitengewoon Bloemen

Janet den Ouden (26), eigenaresse van Buitengewoon Bloemen aan de Voorstraat, is blij dat ze met haar bloemenwinkel nooit dicht is geweest tijdens de coronacrisis. ‘Vanaf het begin van corona is het hier ontzettend druk geweest. Vol blijdschap kwamen klanten vaak binnen en zeiden verrast: Oh, jullie zijn open! Vooral vaste klanten maakten er een wekelijks uitje van tussen al het thuiszitten door naar onze bloemenzaak te komen.’ 

Bij Buitengewoon Bloemen missen ze vooral de bruiloften.

Janet vindt het logisch dat Utrechters juist in deze zware emotionele tijden een bloemenzaak opzoeken: ‘In bloemen zit emotie. Ideaal om elkaar te steunen, juist in deze moeilijke tijden. Tijdens de corona-uitbraak merkten we dat veel klanten ineens over gingen op bloemen laten bezorgen. Zo wilden ze anderen een hart onder de riem steken Ook trokken we meer klanten omdat mensen veel thuis zitten en het er gezellig wilden maken met de aanwezigheid van een mooie bos bloemen.’ Helaas hebben ze wel klandizie verloren door de gecancelde bruiloften. ‘Maar de drukte van de eerste weken maakte het helemaal goed.’ 

Nieuwe ingang

Bij Bakkerswinkel Utrecht is het ook duidelijk te zien dat het andere tijden zijn dan voor het coronavirus. De gebruikelijke ingang aan de voorkant van de zaak is nu alleen de ontvangst voor de winkel. Om te lunchen, te high teaën of te kaasfonduen, moeten gasten zich melden aan de zijkant van de Bakkerswinkel. ‘Ja, we hebben flink wat aanpassingen verricht’, zegt eigenaar Ton Geelhoed (53). ‘Zo moeten gasten bij binnenkomst hun handen ontsmetten, lopen we met ze mee naar het tafeltje en brengen we ze ook weer naar de uitgang. Ook hebben we onze menukaarten vervangen door placemats die we na ieder bezoek wegwerpen.’ 

Het is veel werk geweest voor het team van Bakkerswinkel Utrecht, maar ze kijken er positief op terug. ‘Wij hebben take-away pakketten gemaakt. Iets wat we al langer wilden maar nooit aan toe kwamen. Nu hadden we hier juist tijd voor. Speciaal met Pasten, Koningsdag en Hemelvaartsdag liep het storm met deze pakketten voor lunch, high tea of kaasfondue. Iedere onderneming heeft een les geleerd van de coronacrisis: leer creatief denken in oplossingen.’


ambacht barbershop Bezoek Utrecht coronacrisis dagje weg utrecht design designer store interieur kapsalon mode shoppen in utrecht sieraden tearoom winkelen utrecht zininutrecht